500 miljoner extra till cancervården

Statsminister Stefan Löfven och socialminister Annika Strandhäll presenterade under onsdagen den 28/2 en satsning på 500 miljoner kronor extra per år till cancervården. Väntetiderna i cancervården måste fortsätta kortas. Därför vill regeringen bygga vidare på de satsningar som gjorts under mandatperioden och höja ambitionsnivån och satsar därför en halv miljard kronor per år de kommande fyra åren på en ny och utvecklad cancersatsning.

– Det här är ännu en jättebra satsning från regeringen och kommer att leda till snabbare diagnosticering och behandling av patienter med cancer. Ingen ska behöva vänta länge för att få den vård den behöver. Det är en viktig och nödvändig investering för ett tryggare Sverige, säger Landstingsstyrelsens ordförande i Sörmland Monica Johansson (S).

Satsningen kommer att stärka barncancervården, förbättra bland annat hudcancervården och stärka kompetens på cancerområdet inom primärvården. Satsningen innebär att den statliga finansieringen av Sveriges sex regionala cancercentrum fortsätter.

– Den som tror att det finns utrymme för en massa skattesänkningar de närmsta åren tror fel. Om vi vill utveckla välfärden och skapa en tryggare vård måste vi satsa, både på vården och på att utbilda fler till yrket, det finns inga genvägar, avslutar Monica Johansson (S).

Tidigare har den socialdemokratiskt ledda regeringen presenterat stora satsningar för 14 000 fler vårdanställda och på ambulanssjukvården.