Debattartikel om att stoppa vinstjakten

Nyköpings riksdagskandidat Sofia Amloh, som är fyra på socialdemokraterna Sörmlands riksdagslista, har skrivit en debattartikel om att begränsa vinstjakten inom skola och omsorg. "Omständigheterna kräver en politik som prioriterar välfärden framför skattesänkningar". Visste du att år 2015 försvann 4,7 miljarder av våra skattepengar iväg i övervinster?

Artikeln ”S vill stoppa vinstjakten” publicerades i dagens Södermanlands Nyheter: https://www.sn.se/opinion/debatt/

***

Här är Sofias debattinlägg:

S vill stoppa vinstjakten

En majoritet av Sveriges befolkning, även borgerliga väljare, vill begränsa vinstjakten i välfärden. Vi socialdemokrater håller med. Våra skattepengar ska gå till det de är avsedda för – vår gemensamma välfärd. Därför har den socialdemokratiskt ledda regeringen lagt fram ett lagförslag som ska stoppa vinstjakten inom skola och omsorg. Den 7 juni tas beslutet i riksdagen. Tyvärr ser förslaget ut att falla på grund av att SD sviker sitt vallöfte.

Tyvärr ser förslaget ut att falla på grund av att SD sviker sitt vallöfte

I valet 2014 hade Sverigedemokraterna parollen ”Vi väljer välfärd” och lovade att begränsa vinsterna i välfärden och förbjuda dem i skolan. Men efter att ha blivit uppvaktade av vinstlobbyn och bjudna på middagar av Almega har SD:s riksdagsledamöter ändrat uppfattning. Därför kommer SD tillsammans med de fyra andra borgerliga partierna på torsdag fälla regeringens förslag och Sverige kommer även fortsatt vara det enda landet i världen som tillåter obegränsat vinstuttag i skolan.

Vi socialdemokrater vill ha ordning och reda i välfärden. Vi vill utveckla den svenska modellen – inte avveckla den. En av grundpelarna i vår svenska modell är offentligt finansierad välfärd. Det vill vi värna. Vi vill säkerställa att skattemedel avsatta för välfärden används till att förbättra skolresultaten och tryggar omsorgen för våra äldre. Pengarna ska gå till barns utbildning, lärares och undersköterskors löner, till bättre arbetsmiljö, bättre elevhälsa och bättre tillvaro för brukarna inom äldreomsorgen – inte till obegränsade vinstuttag.

Vi vill utveckla den svenska modellen – inte avveckla den

Välfärden står inför betydande utmaningar. Stora pensionsavgångar inom omsorg och skola är på gång, samtidigt som allt fler äldre behöver omsorg. Omständigheterna kräver en politik som prioriterar välfärden före skattesänkningar. Vinstjakten ska stoppas men vi ska värna valfriheten och mångfalden i välfärden. Vi välkomnar seriösa välfärdsverksamheter som återinvesterar i verksamheten.

Vinstjakten ska stoppas men vi ska värna valfriheten och mångfalden i välfärden

Välfärdsutredningen visar att år 2015 försvann 4,7 miljarder kronor av medborgares skattepengar iväg i övervinster. Summan hade räckt till att istället anställa 7 500 undersköterskor. Det hade gjort stor skillnad!

Sofia Amloh (S), riksdagskandidat Nyköping

***

Nu på torsdag, den 7 juni, röstar riksdagen ja eller nej till den socialdemokratiskt ledda regeringens förslag att stoppa vinstjakten i skolan och omsorgen. Du kan också ta ställning mot övervinsterna genom att skriva på vår namninsamling: