Nyköpings lasarett är snabbast i landet vid akuta operationer

Nyköpings lasarett är det sjukhus i landet som på kortast tid lyckas få patienter till operationsbordet i tid, när det gäller ingrepp som måste ske inom två timmar, det vill säga akuta operationer.

När det gäller akut operation delas statistiken upp i fem kategorier: Omedelbart, inom två timmar, inom sex timmar inom 24 timmar och över 24 timmar. Under 2018 hade lasarettet till 93 procent lyckats nå målet för operationer som ska ske inom loppet av två timmar.

Detta att jämföra med snittet i riket som ligger på 66 procent. På Nyköpings lasarett går det alltså betydligt snabbare att få vård i tid vid akuta operationer. Från det att läkarbedömningen genomförs tills dess att patienten ska opereras måste ledtiden vid akuta fall vara väldigt kort och på Nyköpings lasarett är man bäst i klassen.

– Jag vill passa på att gratulera Nyköpings lasarett, det är väldigt hedrande att kunna erbjuda så pass snabb vård när det gäller akuta operationer. Man är bäst i riket och det visar återigen på vilken duktig vårdpersonal vi har på våra sjukhus, säger Monica Johansson (S) Landstingsstyrelsens ordförande.

Informationen gällande tiderna vid akuta operationer hittar du på: Spor.se