9 december byter Sörmland tidtabeller

Från och med 9 december är det dags för nya tidtabeller i den sörmländska kollektivtrafiken. Det tillkommer en hel del positiva förändringar som är till gagn för dig som resenär.

Från och med 9 december är det alltså dags att byta tidtabeller i Sörmland. I samband med detta vill vi redogöra för hur detta påverkar dig som resenär. Nedanför hittar du några av dem största förändringarna.

Senare kvällsavgångar från Stockholm

Sena kvällsavgångar kl. 23.33 fredagar och lördagar från Stockholm (mot Hallsberg via Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker) och även på Nyköpingsbanan, kl 23.39 (mot Norrköping via Flemingsberg, Södertälje, Vagnhärad, Nyköping och Kolmården).

Regionexpress Eskilstuna–Stockholm

I september 2019 börjar Regionexpressen trafikera Svealandsbanan mellan Eskilstuna och Stockholm. Två städer där det funnits behov av förstärkningar i trafiken. Först körs en tur varje vardagsmorgon från Eskilstuna med en restid på drygt 45 minuter. Tåget är ett av regionens nya dubbeldäckartåg men körs av SJ.

Senare avgångstid för pendlingståg 139

Den populära pendlaravgången (mot Hallsberg via Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker) med tåg 139 från Stockholm får en senare avgångstid mot idag. Den kommer att avgå 15:27 från Stockholm och 15:49 från Södertälje.

– Tomten kommer tidigt i år och sörmlänningarna kommer hädanefter att kunna resa hem senare från Stockholm under helgerna, ta sig snabbare till Stockholm och kunna arbetspendla på ett smidigare sätt. Tre positiva förändringar som underlättar vardagen betänkligt för länets invånare, säger Monica Johansson (S), ordförande Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

De nya tidtabellerna är redan nu sökbara i kollektivtrafikmyndighetens reseplanerare på webben eller i appen.

För en ännu mer detaljerad beskrivning av alla förändringar läs här.