Debatt: ”Låt inte andra bestämma valresultatet”

Debattartikel om vikten att rösta i söndagens EU-val. Valet handlar om ideologi och värderingar. Vilket samhälle du vill ha. Ska Europa gå mot starkare demokrati och större jämlikhet eller växande klyftor och extremism? Hans Ekström, ordförande för socialdemokraterna Sörmland och Monica Johansson, Regionstyrelsens ordförande Sörmland skriver tillsammans med vår sörmländska Europaparlamentskandidat Abdulahi Hassan - kandidat nummer 24 på socialdemokraternas EU-lista.

Debatt: Söndagens EU-val är ett viktigt val. Vi socialdemokrater vill se ett EU som aldrig någonsin kompromissar om människors lika värde, som skapar jobb och ekonomisk tillväxt. Vi vet vad som kan ske i ett splittrat och hatiskt Europa. Dit ska vi aldrig igen. EU skapades som ett motgift mot extremism – som ett samarbete för demokrati, välstånd, fred och frihet. I dag behövs det samarbetet mer än någonsin.

EU-valet handlar om ideologi och värderingar

I flera länder i Europa är högerextrema partier på frammarsch. De utmålar sig ofta som företrädare för vanligt folk. Men vid en närmare granskning så ser man att de här partierna driver en politik som är både kvinno- och löntagarfientlig. De ger sig också på rättsväsendet och de fria medierna.

EU-valet handlar om ideologi och värderingar. Vilket samhälle vi ska ha. Ska Europa gå mot starkare demokrati och större jämlikhet eller växande klyftor och extremism? Vi socialdemokrater kommer att fortsätta kampen för ett öppet och solidariskt Europa. Ett Europa som står upp för mänskliga rättigheter, värnar rättsstatens principer och slår vakt om kvinnors rättigheter och alla människors lika värde. Länder som inte lever upp till det ska drabbas av sanktioner. Stater som inte respekterar grundläggande mänskliga rättigheter ska självklart inte stöttas ekonomiskt av EU. Den förändringen kommer att bli möjlig i den nya EU-budget som skall beslutas – förutsatt att rätt partier styr i EU.

Vi vill ha ett Europa där fler jobbar till bra villkor och som dessutom tar täten i klimatomställningen.

Vi vill ha fler schyssta och trygga jobb. Svenska löner och kollektivavtal ska gälla i Sverige och det ska vara lika lön för lika arbete. Det ska råda en sund konkurrens utan lönedumpning. Det är möjligt nu, sedan vi socialdemokrater har rivit upp Lex Laval. Den Svenska modellen ska värnas och utvecklas. Ingen ska behöva dö eller bli sjuk på jobbet.

Klimatomställningen är vår generations ödesfråga. EU är tillräckligt stort för att kunna göra stor skillnad globalt. Investerar vi i klimatet skapas gröna jobb och tillväxt samtidigt som vi får bättre hälsa, miljö och klimat. Vi måste också fortsätta kampen mot miljögifter och luftföroreningar som leder till att människor faktiskt dör i förtid. Du vet väl att den svenska socialdemokraten och parlamentarikern Jytte Guteland utsågs av Naturskyddsföreningen till den EU-politiker som är bäst på ”miljö och klimat”?

Klimatomställningen är vår generations ödesfråga

Sverige ska inte betala högre EU-avgift. Nu när Storbritannien lämnar måste istället EU rätta sin mun efter matsäcken.

Ett socialt protokoll EU är något bra för alla EU-medborgare. Det gör det bättre för människor genom att höja lägstanivån. Ett införande kommer inte att påverka Sveriges partsmodell eller vår EU-avgift. Vi kommer inte heller att få det sämre här, eftersom det enbart reglerar lägstanivån. Det kommer dock att påverka utsatta människor – positivt! Ett socialt protokoll innebär att länder måste ta ett större ekonomiskt ansvar för sina medborgare. Det minskar klyftorna och leder till ett rättvisare Europa.

Vi vill ta krafttag mot gränsöverskridande brottslighet. Det rör bland annat narkotikabrott, stöldligor och extremism. Men också ekonomisk brottslighet. Det fifflas med skatten för över 500 miljarder varje år i EU. Det är en enorm summa som istället skulle kunna användas till att bygga välfärd.

EU är bra för Sverige och svenskt välstånd. Vi är ett exportberoende land. Nästan 70 procent av Sveriges export går till EU:s inre marknad och 700 000 svenska jobb är kopplade till den. Vi har stor nytta av EU:s gemensamma handelsavtal. Sverige bedöms varje år vinna cirka 8 000 kronor per invånare tack vare EU. 60 procent av alla beslut i ett kommunfullmäktige bygger på något som EU beslutat om. Därför är det väldigt viktigt att vi har EU-politiker som står upp för grundläggande demokratiska värderingar och rättigheter.

Låt inte andra bestämma valresultatet utan använd din demokratiska rättighet att rösta. Stå upp för demokrati, fler schyssta jobb och ett bättre klimat – rösta på Socialdemokraterna! Kryssa gärna socialdemokraterna Sörmlands kandidat nummer 24 – Abdulahi Hassan. Din röst gör skillnad.

Hans Ekström, ordförande socialdemokraterna Sörmland

Monica Johansson, Regionstyrelsens ordförande Sörmland