Intervju med Sörmlands EU-kandidat

Socialdemokraterna Sörmland har en egen kandidat till Europaparlamentet. Abdulahi ”Abbe” Hassan från Katrineholm har plats nummer 24 på socialdemokraternas valsedel. Abbe har kampanjat för fullt de senaste månaderna och vi bestämde oss för att intervjua honom och höra hur valrörelsen och hans personvalskampanj går.

Tjena Abbe hur går valrörelsen?

Tack bra, jag åker runt och möter väljare varje dag. Det blir långa dagar och inte så mycket sömn. Men det är jätteroligt! Jag har varit i Malmö, Stockholm, Göteborg, Örebro, Borlänge, Borås, Växjö, Trollhättan, Västerås, Enköping och självklart varit i våra sörmländska kommuner. Det är så många kommuner så det finns risk att jag glömde nämna någon. Jag ber om ursäkt för det.

Det är radiointervjuer, debatter och filminspelningar. Jag har varit med på videokonferenser och pratar flera timmar varje dag i telefon. Att få människor att kryssa nummer 24 är min ambition. Jag har redan slitit ut en telefon. Det är massa valkompasser som ska svaras på. Det är fantastiskt att möta alla människor.

Att få människor att kryssa nummer 24 är min ambition

Berätta lite om dig själv:

Jag föddes i Somalia för 53 år sedan och kom till Sverige 1989. Jag har arbetat många år inom livsmedelsindustrin och har varit fackligt aktivt inom Ledarna. Är förtroendevald för socialdemokraterna i Katrineholm och sitter bland annat i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Jag gillar sport, främst basket och dömer både fotboll och basket.

Vilka politiska frågor tycker du är viktigast?

Det finns såklart väldigt många. I EU-valet handlar det mycket om arbetsrätt, demokrati och klimatet. Migrationen är en annan viktig fråga. Vi måste motverka den växande extremismen i Europa. Jag kämpar för alla människors självklara lika värde! Sen intresserar matsäkerhet mig. Jag tycker det är viktigt att maten vi äter är bra och nyttig. Valet till EU är ett viktigt val och jag hoppas många fler röstar den här gången.

Svenska löner ska gälla alla som jobbar i Sverige

Vill du utveckla svaret lite?

Jobben är viktiga. Jag vill ha fler, trygga och schyssta jobb. Lika lön för lika arbete. Svenska löner ska gälla alla som jobbar i Sverige, ingen ska komma hit och dumpa lönerna. Det ska vara en sund konkurrens. Sedan Stefan Löfvens regering rivit upp Lex Laval är det också möjligt för facken att kräva kollektivavtal. Det är bra, vi måste värna den Svenska modellen. Det måste vara ordning och reda på arbetsmarknaden.

Det är också väldigt viktigt med bra arbetsmiljö, ingen ska behöva dö eller bli sjuk på grund av sitt arbete. Därför är det bra att socialdemokraterna drivit på hårt för att få bort skadliga kemikalier på arbetsplatsen som gör människor sjuka. Vi måste också orka jobba fram tills vi går i pension, då behöver arbetsmiljön förbättras.

Klimatet är vår generations ödesfråga – vilken planet vill vi lämna till våra barn och barnbarn? EU är tillräckligt stort för att påverka och göra skillnad. Vi måste leva upp till Parisavtalet, det finns inget annat alternativ. När vi lyckats innebär det också att vi skapar fler gröna jobb, vilket leder till ökad tillväxt samtidigt som miljön och vår hälsa blir bättre.

Demokratin som vi känner den är hotad. På flera håll i Europa växer politiska krafter som motarbetar demokratin och hotar våra grundläggande mänskliga rättigheter. Kvinnors rättigheter försämras, rättsväsendet korrumperas och rasismen växer. Fri och obunden media motarbetas.

I Orbans Ungern har de infört en så kallad slavlag som innebär att arbetare kan tvingas till 400 timmars övertid – varje år. Det är inte klokt, det blir en extra arbetsdag i veckan. Dessutom så behöver inte arbetsgivaren betala ut lönen förens det gått tre år. Då får arbetaren lönen – om företaget finns kvar och den anställde jobbar kvar.

Orban har också förändrat spelreglerna för politiken i Ungern. Trots att hans parti tappade röster har han sett till att deras makt ökat. Det är inte demokrati.

Som det är nu håller främst Polen och Ungern varandra om ryggen vilket gör att EU inte kan straffa dem ekonomiskt genom sanktioner. Det måste vi förändra. Det kommer att bli möjligt i den nya långtidsbudget som EU ska ta. Självklart ska inte länder som inte lever upp för mänskliga rättigheter och som inte är demokratiska få EU-bidrag. EU ska inte sponsra antidemokratiska krafter.

Sverige kan inte, tillsammans med några få andra länder, ta allt ansvar för de flyktingar som söker sig till Europa. Alla länder måste hjälpas åt. Det måste vara ordning och reda i migrationspolitiken. Det är också bra att regeringen nu sett till att alla kommuner ska hjälpas åt med de flyktingar som redan är här. Det behövs ett gemensamt ansvar för migrationen i EU.

ett mer solidariskt EU

Hur tror du EU ser ut om 10 år?

Jag tror att vi har ett mer solidariskt EU med mindre ojämlikheter, mer skatterättvisa som framgångsrikt bekämpat klimatförändringarna. Ett EU med fler, tryggare och bättre jobb som samtidigt hanterar migrationen bättre och garanterar säkerheten för alla invånare i Europa. Ett EU som sätter människorna främst.

Tack!

Det är jag som ska tacka!

Här kan du läsa Abdulahi Hassans svar i SVT:s valkompass: https://valkompassen.svt.se/eu-2019/kandidat/abdulahi-abdulle-hassan?fbclid=IwAR0xzfQkKvXzxvg921n1jFh_DB4zVsf-yZspSXKBZq-kcleu9o1kWObQk5A

Följ gärna Abbe på Facebook: https://www.facebook.com/KryssaAbbe.nummer24/