MDH BLIR TEKNISKT UNIVERSITET

Vid en presskonferens i Västerås på onsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven och ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson, att Mälardalens högskola ska bli tekniskt universitet.

Nu står det alltså klart att Mälardalens högskola – om Socialdemokraterna får fortsatt förtroende efter valet – blir Mälardalens tekniska universitet. Vid en presskonferens på Mälardalens högskola i Västerås tillkännagav under onsdagen Stefan Löfven och Helene Hellmark Knutsson beskedet.

– Vi presenterar i dag en mycket viktig nyhet som stärker det tekniska kunnandet i Mälardalen och övriga Sverige, inledde Stefan Löfven.

Om socialdemokraterna får fortsatt förtroende kommer MDH att bli Mälardalens tekniska universitet. Det presenterades idag på en presskonferens på MDH i Västerås.

”Vi presenterar idag en mycket viktig nyhet som stärker det tekniska kunnandet i Mälardalen och övriga Sverige,” inledde statsminister Stefan Löfven.

Socialdemokraterna vill bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige, därför kommer socialdemokraterna att genomföra det största trygghetsprogrammet i modern tid. Det är mer än 20 år sedan Sveriges senaste fick ett tekniskt universitet – i Luleå. Nu är det alltså dags igen.

Vi ser att Mälardalens högskola har potentialen att bli nästa tekniska universitet, sa statsrådet Helene Hellmark Knutsson på presskonferensen.

Den främsta skillnaden mellan universitet och högskolor är att universiteten beviljas mycket mer i forskningsanslag.

”Jag är mycket glad och tacksam idag! Att Mälardalens högskola nu blir Tekniskt universitet innebär att vi kan fortsätta bygga Sverige som kunskapsnation – där hela landet ska utvecklas. Det här är viktigt för hela Sveriges konkurrenskraft i omvärlden, och för våra stora internationella koncerner i Mälardalen som Volvo och ABB. Det kommer skapa tillväxt, både i Mälardalen och resten av landet och stärka industrins konkurrenskraft. Det här är ett resultat av ett långsiktigt och målinriktat arbete där Eskilstuna, Västerås, Sörmland och Västmanland tillsammans med  näringslivet arbetat för att högskolan ska bli universitet. Vi på S-sörmlandsbänken har till exempel skrivit flera riksdagsmotioner om detta tillsammans med våra riksdagskollegor i Västmanland,” säger Hans Ekström, ordförande i socialdemokraterna Sörmland.

Nedan två länkar till de senaste riksdagsmotionerna från socialdemokraterna i Sörmland och Västmanland om att MDH borde bli universitet: