Ordföranderockad i riksdagens utskott

Fredrik Olovsson, riksdagsledamot från Katrineholm, valdes vid gårdagens utskottssammanträde till ordförande i riksdagens Finansutskott. Olovsson var även ordförande i Finansutskottet den förra mandatperioden, men har efter valet i september verkat som vice ordförande.

”Det är självklart hedrande och roligt. Uppdraget innebär att jag får en central roll för den ekonomiska politiken,” säger Olovsson i en kommentar.

Olovsson ersätter Elisabeth Svantesson (M) som ordförande. Svantesson blir nu istället vice ordförande i Finansutskottet.

”Uppdraget innebär att jag får en central roll för den ekonomiska politiken,” säger Fredrik Olovsson

Enligt praxis ska ordförande i Konstitutionsutskottet tillhöra oppositionen och ordförande för Finansutskottet skall tillhöra ett regeringsparti. Därför har Hans Ekström nu blivit vice ordförande i Konstitutionsutskottet. Hans har sedan valet varit ordförande i KU. Karin Enström (M) blev i veckan istället ny KU-ordförande.

På grund av att regeringsbildningen efter valet tog längre tid än vid tidigare riksdagsval gjordes en överenskommelse mellan S och M om att tillsätta utskottsordförande direkt. Överenskommelsen innebar också att partierna efter regeringsbildningen byter ordförandeposter inom vissa utskott.