Debatt: SD och regeringen sviker om arbetskraftsinvandring

Sverige måste strama upp systemet för arbetskraftsinvandring. Dagens system underminerar villkoren i kollektivavtalen och leder till att människor från andra delar av världen utnyttjas i Sverige av oseriösa arbetsgivare. Det är något som Fredrik Olovsson riksdagsledamot S och Jonas Wallin ombudsman LO belyser i en debattartikel.

Det finns de som knappt får någon lön, tvingas jobba långt mer än arbetstidsreglerna medger och bor i eländiga kyffen. Det vill vi socialdemokrater ändra på. Villkor och löner för alla svenskar riskerar att försämras till följd av hänsynslöst utnyttjande av lågutbildade människor från andra länder. Vi socialdemokrater vill ha lönegolv och arbetsmarknadsprövning, så att det bara är den kompetens som saknas i Sverige som ska hämtas från andra länder. Det har Sverigedemokraterna också tyckt, tills nu.

Sverige har sedan 2008 haft ett av världens mest liberala system för arbetskraftsinvandring. Regelverket instiftades av alliansregeringen och det är tydligt att det sätter arbetsgivarens intressen främst. En socialdemokratisk arbetskraftsinvandringspolitik har i stället två fokus: dels arbetsgivarnas behov av rätt kompetens, dels tryggheten för arbetstagaren. Vi har gjort förändringar och skärpt regelverket när vi hade regeringsmakten, men fick inte majoritet i riksdagen för alla förändringar som enligt oss behövs. Men färdiga förslag finns för den regering som vill agera.

Med förra veckans besked om ytterligare en utredning skjuter regeringen och Sverigedemokraterna regler om lönegolv på framtiden och lägger ner den utredning vi tillsatte om behovsprövning av arbetskraftsinvandring. Det kommer leda till att den oseriösa arbetskraftsinvandringen fortsätter öka och pressa ner löner och arbetsvillkor på den svenska arbetsmarknaden. Det är svenska och utländska arbetare som betalar priset.

Återigen sviker Sverigedemokraterna sina vallöften. Det de själva kallade den viktigaste pusselbiten för att komma tillrätta med den oseriösa arbetskraftsinvandringen skrotas nu. Vi socialdemokrater kämpar alltid för schyssta jobb och rättvisa villkor. Det finns uppenbarligen bara ett arbetareparti – Socialdemokraterna.

Fredrik Olovsson, riksdagsledamot och ordförande Socialdemokraterna Sörmland

Jonas Wallin, ombudsman med arbetsmarknadsansvar, LO-distriktet Mellansverige