Sofia Amloh ny s-riksdagsledamot för Sörmland

Idag blev det klart att Sofia Amloh blir ny riksdagsledamot för socialdemokraterna i Sörmland. Den 35- åriga Nyköpingsbon är idag heltidspolitiker i kommunen. Hon är bland annat ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Hon är tjänstledig från SSAB och medlem i IF Metall.

Sofia Amloh 35 år, från Nyköping, blir Sörmlands nya riksdagsledamot. Hon tjänstledig från arbetet på SSAB och har idag kommunpolitiska uppdrag i Nyköping på heltid.

Jag är mycket glad och stolt över att få representera socialdemokraterna och Sörmland i Sveriges riksdag. Vi lever i en turbulent tid, med pandemin och samtidigt befinner vi oss i ett historiskt tufft och svårt parlamentariskt läge. Det kommer att krävas hårt arbete, som jag verkligen ser fram emot. Vi har ett viktigt arbete framför oss. Sverige behöver fortsätta att bygga ut och utveckla välfärden, Det behövs fler jobb och vi måste klara klimatomställningen”, säger en glad Sofia Amloh.

Sverige behöver fortsätta att bygga ut och utveckla välfärden

”Jag brinner för jämställdhetsfrågor och är ordförande för S-kvinnor i Sörmland. Jag är också mycket intresserad av arbetsmiljöfrågor och arbetarnas rättigheter och har tidigare varit aktiv i IF Metall, som jag fortfarande är medlem i. Jag har ett brett politiskt intresse och ser fram emot riksdagsarbetet oavsett vilka politiska frågor partiet ger mig. Vi går snart in i ett valår där vår politik kommer att ställas mot de konservativa krafter som växer. Det gäller att fortsätta vinna väljarnas förtroende så att vi socialdemokrater får fortsätta stärka välfärden, göra det bättre för pensionärerna och göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland”, avslutar Sofia.

Jag brinner för jämställdhetsfrågor