Olovsson utsedd till statssekreterare, Ståhlgren ersätter på sörmlandsbänken

Regeringen har i dag utsett den sörmländska riksdagsledamoten Fredrik Olovsson till statssekreterare med ansvar för skatte- och tullfrågor hos finansminister Magdalena Andersson. Olovsson tar därför tjänstledigt från riksdagsuppdraget. Inge Ståhlgren, från Oxelösund, ersätter honom på sörmlandsbänken.

Fram tills idag har Fredrik Olovsson varit ordförande i riksdagens Finansutskott. Han har varit riksdagsledamot sedan 2002. Fredrik, bosatt i Katrineholm, är också ordförande för socialdemokraterna Sörmland.

”Det ska bli väldigt spännande och roligt att arbeta med dessa viktiga frågor”, säger Fredrik Olovsson.

Redan nu står det klart att Olovsson kommer att ersättas på Sörmlandsbänken av Inge Ståhlgren.

Ståhlgren är 68 år och bor med frun i radhus i Oxelösund. Han har en son och en dotter och fyra barnbarn. Idag är han pensionär, sedan han avslutade sin tjänst på Posten. Han har också arbetat som begravningsentreprenör och även varit butikschef för herrklädesbutiken Oscaria. Han har även ett förflutet som FN-soldat i Sinai.

Min ambition är att stå upp för våra socialdemokratiska värderingar i riksdagsarbetet och samhällsutvecklingen  /Inge Ståhlgren

Inge Ståhlgren (S)

Inge föddes i Småland och bodde i Sävsjö under skoltiden. Förutom att vara med familjen har han varit väldigt engagerad lokalpolitiskt och som ungdomsledare både i Bandy och fotboll. Han är också väldigt intresserad av krigshistoria.

”Mitt politiska intresse har varierat med åren, jag brinner för samhällsbyggnadsfrågor och är väldigt intresserad av försvarspolitik. Vård- och omsorgsfrågorna är också viktiga”, säger Inge Ståhlgren.

”Jag är stolt och hedrad över att få förtroendet att representera Sörmland och Oxelösund i riksdagen. Min ambition är att stå upp för våra socialdemokratiska värderingar i riksdagsarbetet och samhällsutvecklingen”, avslutar Ståhlgren.