DEBATT: Hallå statsministern – det är kris i vården!

Riksdagsledamot Fredrik Olovsson ställer i ett debattinlägg en relevant fråga till statsminister Ulf Kristersson (M). När kommer statsministern infria det löfte han för ett par veckor sedan gav i direktsändning i TV4? Ett löfte om att inga ska sägas upp i den svenska sjukvården. Det är en relevant fråga när 17 av landets 21 regioner tvingas skära ner. Här i Sörmland har den styrande minoriteten i regionen med stöd av SD varslat 700 medarbetare. Dessvärre hann det inte gå många timmar innan Kristersson försökte backa från sitt löfte. För att stoppa sjukvårdskrisen måste regeringen skjuta till mer pengar i form av statsbidrag till landets regioner.

Hallå Statsministern – det är kris i vården

Nu genomförs svåra nedskärningar inom hälso- och sjukvården. Med öppna ögon har regeringen och Sverigedemokraterna försatt Sverige i en omfattande sjukvårdskris. Det är djupt oansvarigt och drabbar patienter och personal hårt.

Socialdemokraterna har konsekvent lyft fram behovet av ökade statsbidrag till kommuner och regioner, långt innan den nuvarande regeringen ens börjat erkänna problemets allvar. Redan 2022 föreslog vi dubbelt så mycket i stadsbidrag till kommuner och regioner, i förhållande till regeringen, ändå valde man att gå en annan väg.

Under partiledarsamtalet i TV4 såg vi ett uppvaknande när Ulf Kristersson gav ett löfte att regeringen och dess samarbetspartier ska lägga fram en budget som gör att vi inte kommer säga upp människor i den svenska sjukvården. Ett löfte som många nu väntar på ska infrias.

Den ekonomiska politiken under Kristerssons och Åkessons styre, där man prioriterat skattesänkningar för de allra rikaste framför välfärden, har fått reella konsekvenser. I Sörmland har 700 anställda varslats och nedskärningar löper nu på som i ett pärlband.

Region efter region i hela landet varslar personal och genomför nedskärningar. Det höjs och införs avgifter inom tandvården, inom ambulanssjukvården, för patienter på både hälsocentraler och sjukhus. I ett läge när människor redan har svårt att få pengarna att räcka blir det än dyrare att vara sjuk. Givetvis drabbas de patienter som redan har det tuffast allra hårdast.

Nu är det dags att alla får besked från Ulf Kristersson. Ditt löfte i TV4 var tydligt. Vilket stöd kommer svensk sjukvård att få? Och när kommer det?

Fredrik Olovsson (S), riksdagsledamot

SD-regeringen prioriterar skattesänkningar för de allra rikaste framför välfärden