Debatt: Regeringen agerar inte när krisen drabbar välfärden

När det ekonomiska läget är svårt borde regeringen ta sitt ansvar. Men varken Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson eller statsminister Ulf Kristersson (M) har prioriterat att tillföra de resurser som krävs för vården skriver Magdalena Andersson, Partiordförande (S), Fredrik Olovsson, Riksdagsledamot (S) och ordförande Socialdemokraterna Sörmland och Monica Johansson, Oppositionsråd (S) Region Sörmland i en gemensam debattartikel. Ta del av hela inlägget här.

Den ekonomiska krisen slår hårt mot välfärden; mot vården, skolan och det brottsförebyggande arbetet. Sverige riskerar att stå inför en allvarlig sjukvårdskris där patienter och personal kommer få betala priset om inte regeringen agerar här och nu. Vi kräver att regeringen genast ger besked om de resurser som krävs, det kan inte vänta till hösten.
Den inflation vi ser i vardagen gör också att Sveriges regioner i år ser ut att få de största underskotten på hela 2000-talet. Det riskerar att leda till en allvarlig sjukvårdskris där det i slutändan blir patienter och personal som får betala priset genom längre vårdköer och en tuffare arbetsmiljö.

När det ekonomiska läget är svårt borde regeringen ta sitt ansvar. Men varken Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson eller statsminister Ulf Kristersson (M) har prioriterat att tillföra de resurser som krävs för vården. I stället har de valt att sänka skatten för de som har det bäst ställt. Nu ser vi resultatet av det, med larm om nedskärningar och varsel om uppsägning av personal.
I Region Sörmland går vi mot ett underskott på svindlande 1 200 000 000 kronor. 1,2 miljarder, vilket motsvarar kostnaden för alla läkare som är anställda, eller alla egna vårdcentraler runtom i länet. Det råder inga tvivel om att sörmlänningar kommer att drabbas.

Vi socialdemokrater kräver att regeringen agerar omgående så att Sverige inte drabbas av en allvarlig sjukvårdskris. För att stoppa den hotande sjukvårdskrisen och hindra nedskärningar i vården kräver vi socialdemokrater att regeringen omgående ger besked om statsbidragen inför nästa år så inte personal sägs upp i onödan. Det kan inte vänta till i höst.

Under pandemin tog vi socialdemokrater ansvar och tillförde resurser samtidigt som vi såg till att göra om riktade statsbidrag till generella. Regeringen måste orka göra samma arbete nu. I det här exceptionella ekonomiska läget måste regionerna ges frihet att använda statsbidragen till de verksamheter där behoven är som störst i just deras region. Inga sjuksköterskor ska tvingas sägas upp eller vårdcentraler tvingas lägga ned för att regeringen inte klarar av att prioritera välfärden.

Kostnadskrisen är här och nu, den slår hårt mot landets kommuner och regioner.

Det besvärliga läget kräver en handlingskraftig regering. Det duger inte att passivt stå bredvid och se på, som Tidöpartierna hittills gjort. Kostnadskrisen är här och nu, den slår hårt mot landets kommuner och regioner. De behöver skyndsamt besked för att inte behöva varsla personal redan i höst.
Agerar inte regeringen kommer vanligt folk att få ta smällen – genom att de får vänta allt längre på att få vård. Följden kan bli att de får se hur den lokala vårdcentralen behöver lägga ned eller att våra sörmländska sjukhus tvingas dra ner på sina verksamheter.

Magdalena Andersson,
Partiordförande (S)