Podd: ”Egentligen är vi alla Sossar!” – första avsnittet Fredrik Olovsson

"Visst är vi alla sossar, egentligen alltså. För att bevisa min tes kommer jag att träffa så många sossar, så att också du kommer att inse att även du är en sosse. Häng med och lyssna", så presenterar Björn Fredlund sin nystartade podd. Första avsnittet, där Björn snackar med distriktsordförande Fredrik Olovsson, är ute nu.

Björn Fredlund är arbetarekommunens ordförande i Nyköping, förtroendevald heltidspolitiker med ett brinnande intresse för folkrörelse. Han har tidigare gjort politisk podd tillsammans med Nyköpingspolitikerna Sofia Amloh och Marcus Pehrsson.

– Det var jätteroligt, men väldigt svårt att få till tillfällen när vi alla tre kunde samtidigt, då vi har många järn i elden. Då funderade jag på om och hur jag kunde göra något själv, berättar Björn.

Funderingen ledde till podden ”Egentligen är vi alla Sossar!” som nu har premiär. I första säsongen av  podden kommer Björn att träffa och samtala med politiker från Sörmland.

Björn Fredlund skapare av podden Egentligen är vi alla Sossar.

– Jag träffar och intervjuar samtliga s-märkta kommunstyrelseordförande i länet, våra oppositionsråd i kommunerna och regionen samt våra fyra riksdagsledamöter. Det blir politiska samtal med glimten i ögat, säger Björn Fredlund.

I premiäravsnittet möter vi Fredrik Olovsson. Ordförande för Socialdemokraterna Sörmland, riksdagsledamot, gruppledare i Näringsutskottet och är partiets energipolitiska talesperson. Han har varit aktiv i politiken lång tid och är ordinarie ledamot i Socialdemokraternas partistyrelse. Bland mycket annat har han tidigare varit ordförande i Finansutskottet och statssekreterare på Finansdepartementet i Magdalena Anderssons regering.

Vem är mannen från Vingåker? Blev han utkastad från hembyn eller flyttade han frivilligt? Är han en gammal trotjänare som bara blivit kvar och ingen vet varför? Kanske får vi svar i podden, men framför allt får vi reda på mycket annat om Fredrik.

Länk till podd-avsnittet med Fredrik : https://podcasters.spotify.com/pod/show/bju00f6rn-fredlund/episodes/Avsnittet-med-Fredrik-Olovsson-e252hsd/a-a9udc9b

politiska samtal med glimten i ögat

Fredrik Olovsson, riksdagsledamot och ordförande i Socialdemokraterna Sörmland.